Thursday, October 01, 2009

Merenung diri sendiri..

'It's tonsillitis and it's very painful', said the Doctor...
I do agree how painful it is...
Sakit ini membuatkan aku tak boleh berfikir..badan mengigil, sakit2 otot, pening, demam dan yang paling ketara: sakit tekak yang amat!

Bila sakit nie, aku fikir "kenapa aku sakit ?"
Kadang2 apa2 sakit pun, kita perlu jelas puncanya dan mencari ubat utk menyembuhkannya..

Kalau sakit mcm tonsillitis, bolehla jumpa Dr dan berdoa byk2.
Kalau sakit hati, bagaimana pula caranya?
Hari tu aku tersakit hati..Berhari2 gundah gulana. .Satu hari, aku pandang luar tingkap dan pikir " Kenapa boleh jadi mcm nie, byknya masa terbuang melayani perasaan ini. Bukankah hidup ini untuk mendapat keredhaan Allah. Mendapat belas kasihannya. Jadi, apa kata kalau aku buang rajuk aku jauh2, dan mengambil langkah positif untuk mengatasinya. W/pun egoku tercabar pada mulanya, tapi puas dan bersyukur akhirnya, kerana apa2 yang kita lakukan kerana untuk mencapai keredhaan Allah, insyaAllah, ketenangan yang akan kita kecapi. W/pun mengambil masa berhari2, tapi berbaloi"...
Lain kali aku akan mengelak drpd mewujudkan keadaan yang membuatkan akhirnya aku yang sakit hati..tu la..bila pikir2 balik, memang silap aku pun...he..he.

Jadi, disebabkan tonsillitis dan "sakit hati", seminggu dua nie memang kerja PhD stop kejap. Org minta data, minta plans, aku cakap aku akan bagi time dah baik nanti...Byk nak kena buat la lps baik nanti...emm..Presentation ada 2 dalam October nie, satu exposure, satu lagi kat light metal..Kalaula buat presentation benda sama, senang sikit. Tapi yg exposure, present benda yang dah publish kat conference proceeding. Utk light metal pulak, present teknik terbaru (berdoa sgt2 ini teknik yang terakhir) untuk PhD aku nie... Sajer gatal nak masuk oral presentation pulak untuk exposure thn ni..konon nak prepare awal2, tapi dah sakit, ikut je la mana yang mampu....

Jadi, doakanla....
Doakanla kesihatan kami sekeluarga...
dan juga PhD ku ini....

wassalam..

6 comments:

BadRiza said...

salam naja,

akak doakan yang terbaik buat naja, baik kesihatan and studies...
Moga kita sama2 beroleh kejayaan, di dunia...dan keredhaan Allah di akhirat kelak, Ameen...

take care, dik...

p/s: err...naja..akak minta maaf ye kalau akak ade buat naja sakit hati..;) hehe..(ampun!!! hugs-hugs)

cunyu said...

Salam Kak Fariza,

Terima kasih byk diatas doa tersebut :).....Amin...

Takdela kak...saya sakit hati benda lain dan dah settle pun..:)

Akak pun, take care...

Asiah said...

Salam naja, moga cepat sembuh yea.. dan moga semua urusan dipermudhakan Allah.. akak pun ada presentation 19 oct nie.. moga presentation kita berjalan lancar, ameen..

cunyu said...

Salam Kak Asiah,
Terima kasih..Kak Asiah pun, semoga alam pantang nie dilalui dgn baik dan saya doakan presentation akak berjalan dengan jayanya! :)

p/s: teringin sgt2 menjenguk putri comel itu tapi masa dan kesihatan tak mengizinkan..moga satu hari tercapai jua hajat

modd said...

naja,
same here. just being diagnosed with Thyrocoxis. that explains the fever berpanjangan, the shaky hands, tak boleh tidur, letih2. the 'best' thing is > losing weith in spite of increasing appetite. kurus 5 kg sudah...hehehe. well, semoha kita cepat sembuh! and semoga sakit lebih mendekatkandiri kita kepada Allah.

cunyu said...

Akma,
Byknya turun berat...Semoga cepat sembuh!! dan bersabar dlm menghadapinya...Saya pulak mcm nak dtg balik nie..kes culas makan antibiotik..